Technisch ontwerpen
verschil onderzoeken en ontwerpen
In verschillende lesstof-omschrijvingen van middelbare schoolvakken worden de termen onderzoeken en ontwerpen naast elkaar in één zin als leerdoel genoemd. Dat is logisch omdat onderzoeken en ontwerpen zijn twee termen die aan de éne kant veel overeenkomsten hebben, maar anderzijds zijn er ook verschillen:
Natuurwetenschappelijk fundamenteel onderzoek:
Je onderzoekt om kennis te vergaren. Hierbij sluit je aan op eerder gepubliceerd natuurwetenschappelijk onderzoek en publiceer je onderzoek in een vorm waarmee anderen verder kunnen gaan met jouw resultaten.
Technisch ontwerp:
Je ontwerpt om een product of proces te ontwikkelen. Als ontwerper ben je geen fabrikant die een product maakt, maar richt je op het verhelpen van problemen, zoek je nieuwe toepassingen van een techniek of proces of ontwikkel je een totaal nieuw product.
Bij technisch ontwerpen is er een iets minder strak format dan bij natuurwetenschappelijk onderzoek, maar zijn er verschillende formats waarin gewerkt kan worden.
Voorwaarden voor een compleet technisch ontwerp zijn:
- Inleiding
- Analyse van het ontwerp
- Programma van eisen.
- Test en evaluatie van eisen
- Literatuurlijst
Verschillende methode's die je kunt gebruiken om tot een ontwerp te komen zijn:
- Actorenoverzicht
- Functieoverzicht
- marktonderzoek
- Prototype ontwerpen
- Cyclisch ontwerpen
- SWOT analyse